לפתחו של אלוהים

מדריד 32

צולם במדריד חדר המלחמה בארמון המלכותי דצמ' 2015

אי שם בתחילת המאה הקודמת תירגם תיקצר עיברת הוסיף מעט פרשנות עיברת ביאליק את דון קישוט של סארוונטאס.

אח"כ גם הוציא לאור בעיברית את ספרה של תום פרויד מסע הדג וכך כתוב על זה בויקיפדיה.

 

הספר מספר על ילד, פרגרין שמו (כשם הוצאת הספרים של פרויד לאמור: "זָר", "נווד", "הֵלך", "גולֶה"), אורי בתרגום העברי, אשר חולם חלום. בחלומו לוקח אותו דג פלאי (בגרמנית שם הדג הוא Nideling. ביאליק תרגם ל"אסנפר", שם המוזכר במקרא[1] כשם של אחד ממלכי בבל, אך נבחר בשל הדמיון ל"סנפיר") על גבו לאי אוטופי בו חיים ילדים ללא פחד וללא שום סוג של כפייה. הילדים עובדים, לומדים ומבלים יחדיו ברוח שיתופית סוציאליסטית.

Cquote2.svg התבונן אז אורי וירא, והנה אין מוכר ואין קונה
הבגדים חמרים חמרים – מי נצרך יבוא וילבש,
לחם ומזון לכל – מי רעב יבוא ויאכל,
אין רודף עוד אחרי השכר,
אין דאגת מחר.
Cquote3.svg

בהמשך משתלב אורי בחיי האי, תוך שהוא עובר בתחנות שונות במעגל חיי העשייה (חקלאות, בנייה, לימודים ופנאי). אולם, עם כל התפעמותו של אורי מן הארץ המושלמת, המזכירה את אידאל הקיבוץ, הוא מעדיף לקרוא לדג ולחזור לביתו, המתואר באיור כשוכן בעיר אירופאית.

רמזים ומשמעויות

הספר מוקדש "לזכר נשמת תדי" כלומר לזכרו של תיאודור פרויד, אחיה של המחברת שטבע בים זמן קצר לפני חיבור הספר.

זיוה שמיר מבחינה שהעלילה מזכירה את ספרו של הרצל אלטנוילנד, שגם הוא אוטופיה סוציאליסטית המציגה מציאות אלטרנטיבית באור ורוד. אורי מפנה עורף לאוטופיה וייתכן שהסיפור הוא פרודיה על החלום הציוני סוציאליסטי ולמרות שהוא מציג ברובד הפשוט את פלאי השיטה, הרי שמעל ראשם של הילדים הוא מציג אותו כשקרי בבחינת "חלומות שוא ידברו",[2] או, כפי שמופיע בשורה האחרונה במהדורה המקורית (הנעדרת ממהדורת "אבן חושן"): "זה חלום אורי, ואמרו חכמים: אין חלום בלי דברים בטלים."

תרגומו של ביאליק מלא בהרמזים למקרא. למשל, בתחילת הספר נאמר על בתי העיר שהם קדים בפני הילד, דבר המזכיר את חלום יוסף.

……………………………………………………………………………………………………………………

האידיאל האבירי וגם האידאל השיתופי עניין כנראה את ביאליק.

ואני חושבת לאורך כל ההיסטוריה המהפכות החברתיות נכשלו זאת עובדה.

ואני שואלת את עצמי האם הידיעה הזאת מבטלת את הרעיון של אחווה שיויון וחירות. בבחינת אולי אין זה מטבעו של האדם?

הרעיונות האלה מבהילים אנשים.אז אני זונחת את הרעיונות האלה לאחר ששנים פעלתי בעדם.

מכל הרעיונות היפים היה ראוי לשמור על רעיון הדיאלוג.תמיד האמנתי בצורך בדיאלוג.

הבעיה כיום שיורים תגובות ולא מדברים ואיפה איפה  ביאליק ואיפה שקספיר כשצריך אותו.

גידי גוב אמר שהטירוף חוגג . ועוזי וויל אמר שמה שרואים זה ילדים בני 6 עם רובים אמיתיים.

ושלום חנוך שר בעצבנות אתה יודע מה אתה צודק.

ואני אומרת מה שרואים זה ששוב זורקים הכל לפתחו של אלוהים ועלא באב אללה.

למה הילארי כשידעה שהיא חולה רצה לנשיאות? טירוף מוחלט. טראמפ מפחיד אותי.

בתוכנית 60 דקות אמרו שיש למעלה מ65 מיליון בני אדם פליטים. אנשים שאין להם בית.

יותר מכל מיספר שאי פעם היה בהיסטוריה. ואני חושבת על צ'ארלי צאפלין וסרטיו האילמים. הוא היסתובב ברחוב ופחד מהשוטר. היום הפליטים  , בני אדם מפחדים גם מהשוטר וגם מסוחר העבדים.

שנה חדשה בפתח ולוואי שילמדו בבתי הספר מונולוג ,דיאלוג ורב שיח, ואסור ששחור לא יהיה צבע אלא מעמד. פשוט אסור.אמן.

שנת לימודים פוריה ומוצלחת ואת האמת ניבהלתי מהתכנים שליאור שליין הציג כמה שלומדים היום בבתי הספר החילונים בכיתות היסוד .

ניבהלתי!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s